خدمات ما

پرداخت هزینه مسابقات

ثبت نام مسابقات جشنوراه های نوروزی

کلاس های تقویتی

شیوه های نوین آموزش ریاضی ( 1398-10-30 )

ریاضیات یک ابزار است و این همان چیزی است که ریاضیدانان و حتی مردم عادی در زندگی روزمره به کار می برند. یاضیات زبانی است که در تعریف دقیق اصطلاحات و نماد ها به کار میرود و ما را در برقراری ارتباط علمی و سایر ارتباطات در زندگی روزمره توانا می کند. ریاضیات یک شیوه ی تفکر است . ریاضیات هنری است که با نظم و سازگاری درونی توصیف می شود. ریاضیات درسی است برای نمایش قدرت ذهنی. .رياضيات يكی از درس هاي مهم و ضروري براي پيشرفت و توسعه همه ي انسان هاست زيرا كه باعث تقويت ذهن و حافظه شده و سبب مي شود تا در آينده راحت تر با مشكلات دست و پنجه نرم كرده و موفق تر عمل كنند. تحقیقات جدید نشان میدهد که مهارتهای ریاضی کودک قبل از ورودش به مدرسه میتواند تاثیر زیادی در عملکرد تحصیلی آینده اش بگذارد. یادگیری ریاضی به کار کردن مغز و حافظه کمک می کند، توجه و تمرکز را زیاد می کند و دیگر مهارت های شناختی را افزایش می دهد. قبل از شروع مدرسه بسیاری از کودکان به درک ساده‌ای از جمع و تفریق از طریق تعاملات ساده می‌رسند. به این ترتیب کودکان مهارت‌های ساده ریاضی را در فعالیت‌ها و زندگی روزانه ‌شان استفاده می‌کنند. این خبر خوبی است چون باعث می‌شود آنها برای مدرسه خودشان را آماده کنند. به عنوان مثال علی دو تا ماشین دارد ولی یکی از آنها را به سامان می‌دهد، بعد می‌بینید که خودش فقط یک ماشین دارد. اما این آمادگی به‌حدی نیست که آنها ماشین حساب دست بگیرند و شروع به حساب کتاب کنند. آنچه کودک تا رسیدن به سن مدرسه باید یاد بگیرد شامل موارد زیر است:

•درک اندازه، شکل و الگوها

•توانایی شمارش شفاهی

•شناخت اعداد

•شناسایی کمتر و بیشتر

یشتر والدین یاد دادن ریاضی را به فرزندان خود کار بسیار پیچیده و سختی تلقی می کنند در صورتی که این گونه نیست و شما باید روش موثر را برای یادگیری ریاضی به فرزندتان بیاموزید و سعی کنید از روش هایی استفاده کنید که کودک را تشویق کند نه اینکه کودک را دلزده و بیزار از ریاضی کند. اگر راه را بلد نباشید مسلما برای فرزندتان یادگیری ریاضی مشکل تر خواهد شد. اکثر پدرها و مادر که خود تجربه ی خوبی از یاد گرفتن ریاضیات ندارند به کودکان خود اینگونه القا می کنند در نتیجه کودک دلزده می شود . به فرزند خود یاد بدهید که از ریاضی در کارهای روز مره اش باید استفاده کند و با شروع مدرسه باید از ریاضیات استفاده کند و از آن زمان باید مهارت های حساب و کتاب را جدی تر یاد بگیرد . ریاضی ذهن کودک را فعال و هوشیار می کند.شما می توانید با کمک به کودک خود از همان سنین پایین ضرب و تقسیم و یا جمع و تفریق را به آنها آموزش دهید.

آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان را می‌توان قبل از ورود به دبستان شروع کرد. در طول سال‌های مدرسه با چند کار ساده می‌توانیم به فهم ریاضی فرزندانمان کمک کنیم. رياضي يك هنر است كه معلم مي تواند با آراستن آن به فنون مختلف ساعاتي لذت بخش را براي خود و دانش آموزان به ارمغان آورد ، وآنها را از روش هاي سنتي و كسالت آور گذشته نجات دهند. کودکان باید دریابند که چگونه برخی از اندیشه ها تکرار می شوند و از ارتباط میان مفاهیم متفاوت ریاضیات آگاه شوند . این فکر باعث می شود که کودکان تمام دوران تحصیلات را مانند دانه های زنجیر به هم مرتبط ببینند و درک کنند که هربحث چون ریسمانی درهم تافته، به مباحث دیگری وابسته است که در یاد گیری آن مبحث خاص موثر است. اغلب اوقات ما بار مسئولیت یادگیری بچه ها را خودمان به دوش می کشیم به این ترتیب آنها در مهارتهایشان خود را به ما متکی و اعتماد به نفس را از دست می دهند. اما وقتی به آنها کمک می کنیم تا با استفاده از دانش خودیاد بگیرند،به آنها فرصت به خود با لیدن درکارشان اهداء می کنیم.پس هر چه فراگيران بیشتر به خود متکی باشند می بینیم کمتر می گویند که با مسئله چه کار کنند . ریاضی یکی از چند درسی است که در باز کردن ذهن دانش‌آموز و آموزش چگونه اندیشیدن نقش درجه اول دارد. بسیاری از معلمان فرهیخته که هم به آموزش ریاضی علاقمندند و هم اشتیاق آموختن آن را به بچه‌ها دارند، همواره دنبال راه و روش‌هایی هستند که این درس را شیرین و فهمیدنی کنند و در واقع بچه‌ها را با ریاضیات آشتی دهند.

بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان مقاطع مختلف معمولاً‌ در درس ریاضی مشکلات اساسی دارند. رياضيات ، علمي با مفاهيم ذهني و انتزاعي است ،  يعني بسياري از مفاهيم رياضي ،  تصوّر اتي از اشيا هستند  که ترجمان آن ها به همان صورت ذهني در دنياي واقعي ميسر نيست .  انتزاعي بودن علم رياضيات امکان احساس مفاهيمش را دشوار  و در نتيجه آموزش و ياد گيري آن را سخت کرده است به طوري که روش هاي آموزشي خاصي را مي طلبد . روش هاي آموزشي در ابتدا بايد حالت کاربردي داشته باشند  تا کودکان بتوانند  توانايي لازم براي درک آن ها را در خود ايجاد نمايند.

موثرترین و بروزترین روش های آموزش ریاضی به کودکان 

از طریق بازی 

از دو سالگی کودک قادر به درک رابطه یک به یک بین اعداد و اشیا می‌شود و به عنوان مثال می‌فهمد که دو بیشتر از یک است. اما برای کمک به کودک برای ایجاد آمادگی در درک ریاضی می‌توانید با او بازی کنید. با یکدیگر بشمارید،  شمردن انگشتان دست و پا را از یک تا 10 سرگرمی خوب خواهد بود به شرط آن‌که با ریتم و شعر خوانده شود.

اشیا را مرتب کنید، به کودک کمک کنید براساس درک خود اشیا را گروه‌ بندی کند. برای مثال از او بخواهید اسباب‌بازی‌های ماشینی را در یک سبد و اسباب‌بازی‌های هواپیما را در سبدی دیگر بگذارد. 

اسم اشکال را بیاموزید، نامگذاری اشکال به درک مفهوم ریاضی در کودک کمک می‌کند. بازی پیدا کردن مربع و دایره می‌تواند کودک را به ‌راحتی با اشیا آشنا کند. 

آموزش روابط فضایی، با کودک بازی‌هایی را انجام دهید که در آنها مفاهیم دور،‌ نزدیک و زیر و رو را یاد بگیرد. اجازه دهید مفاهیمی مانند حجم و مقدار را با پرکردن فنجان و ظرف با شن و ماسه و انتقال آنها به ظرفی دیگر بیاموزد. 

مقایسه اندازه، از کودک بخواهید خرس بزرگ و عروسک کوچک را در اتاقش برای‌تان پیدا کند. با او بازی را انجام دهید که در آن تا می‌تواند خودش را بزرگ کند و بعد برعکس از او بخواهید تا می‌تواند خودش را کوچک کند. 

الگوها را یاد دهید،  اجازه دهید کودک بلوک‌ها را به ترتیب و به طور متناوب براساس رنگ یا اندازه کنار هم بچیند. 

کلمات مفهومی ریاضی به کارببرید، عباراتی که مفهوم مقدار را نشان می‌دهد مانند «خیلی کم»، «زیاد» و ... را در مکالمات روزمره‌تان به کار بگیرید.

از وسایل کمک آموزشی کمک بگیرید،  این روزها کلی اسباب بازی وجود دارد که به پیشرفت مفهوم ریاضی در کودک کمک زیادی می‌کند. 

کلاس های آموزش ریاضی بر پایه ی بازی نیز می توانند مفید باشند.

آموزش اعداد به کودکان به واسطه ی شعر 

 شعر خوانی، یکی از موثر ترین کارهایی است که مربیان می توانند آن را انجام دهند و در یادگیری کودک موثر است. کودک علاوه براینکه باید اعداد را یاد بگیرد باید مفاهیم بالا و پائین، چپ و راست و داخل و خارج را هم یاد بگیرد یاد دادن این مفاهیم به کودک تاحدی کار دشواری است. ولی با تکرار و تمرین در عرض چند ماه می توان این مفاهیم را به کودک آموزش داد.

روش قصه خاطره –تمثیل در آموزش نوین ریاضی

در کتاب قصه درمانی یا متافورتراپی اثر دکتر علی  صاحبی ، که از روانشناسان به نام در حال حاضر ایران هستند ،اشاره شده است که اطلاعات خشک در ذهن نمینشیند .همراه شدن دیتا های ورودی به مغز در بستر یک داستان ،می تواند آن اطلاعات را تقریبا تا پایان عمر در ذهن ماندگار کند. چرا که آدمی  با  همزاد پنداری با شخصیت داستان برای خود درس میگیرد  و به سادگی مطلب را می آموزد . این دلایل علمی، مانایی مطالب  خشک ریاضی همراه با داستان  را از علت های موفقیت بیست و سه ساله خود در آموزش ریاضی می داند. وقتی ذهن روی مطلبی مثلا ریاضی تمرکز می کرد، بعد از مدت زمانی  پر می شود ،خروج از مطلب همراه با خنده مثل تکان دادن یک گونی پر از برنج است  که یک وجب بالای گونی خالی می شود و فضایی جدید برای ظرفیتی جدید آزاد می شود . به منظور آموزش برخی از مفاهیم ریاضی و یا هر نوع مفهوم دیگر، مربی می‌بایست ابتدا در کودکان انگیزه کافی ایجاد کند. این هدف می‌تواند با تعریف یک داستان مربوط به واحد کار انجام شود.  البته در کلاس‌های پیش از دبستان ساعت خاصی به ریاضی اختصاص ندارد.

بنابراین، مربی سعی می‌کند در خلال آموزش‌های دیگر، مفاهیم ریاضی را به صورت عینی و ملموس آموزش دهد و برای انتقال هر چه بهتر این مفاهیم از هر آنچه در اطراف خود دارد استفاده می‌کند تا کودکان از مفاهیم ریاضی تصوری دور از ذهن نداشته باشند و بین مفاهیم ریاضی و زندگی روزمره خود ارتباطی مطلوب برقرار کنند. 

بازي با خوراکي ها

بهتر است آموزش مقدار کم و زياد را با خوراکي هايي که کودک دوست دارد شروع کنيد. مي توان از شکلات شروع کرد. تعدادي شکلات جلوي کودک بگذاريد. شکلات ها را به دو دسته تقسيم کنيد. يک دسته تعداد زيادي شکلات دسته ديگر تعدادي کم ( مثلاً يک دسته 10 شکلات و دسته ديگر 3 شکلات ). بايد ابتدا تفاوت زياد باشد و کم کم تفاوت را کم کنيد. بعد از درک مفهوم کم و زياد مي توان مفهوم مساوي را با استفاده از تناظر يک به يک به کودک آموزش داد. به اين صورت که شکلات ها را به دو دسته ي مساوي تقسيم مي کنيد و از کودک مي خواهيد که بگويد کدام بيش تر، کم تر و يا مساوي است؟ اگر کودک يک دسته را بيش تر يا کم تر ناميد، شکلات ها را مرتب و با فاصله جلوي او بچينيد. به او بگوييد اين شکلات ها که جلوي من است مال من و اين هايي که جلوي توست مال توست. حالا ببينيم از کي بيش تره؟ شکلات ها را رديف و مقابل هم قرار مي دهيد و مي گوييد ببين همه مثل هم است. پس شکلات ها با هم مساوي است.

کمک گرفتن از اشيا و تصاوير: مثل انواع مهره ها و چرتکه 

این مرحله اساسی‌ترین مرحله آموزش محسوب می‌شود. مربی مفاهیم ریاضی را با استفاده از اشیای مختلفی که در محیط آموزشی وجود دارد. به شیوه ای عینی و محسوس به کودک ارائه می‌کند. 

 

 

 

بوسیله تصاویر و اشکال: مربی به منظور استمرار و پیشرفت یادگیری. مفاهیم را در قالب تصاویر و با استفاده از الگوهای گوناگون به کودک ارائه می‌دهد.

آموزش به نمادهای ذهنی: این مرحله بر شناخت کودک تکیه دارد. پس از آموختن مفاهیم با استفاده از اشیا. اشکال و عکس مربی سعی دارد. بین اشیای عینی از یک سو و تصاویر همان اشیا از سوی دیگر ارتباطی ایجاد کند.

در این مرحله، کودک تصویر شیء را به جای خود شیء در نظر می‌گیرد. بدین ترتیب، شیوه آموزش از حالت عینی و مجسم به سوی مفاهیم ذهنی سوق پیدا می‌کند و تصاویر جای اشیا را می‌گیرند. سپس علائم به جای تصاویر می‌نشینند و در نتیجه.آموزش از مرحله مجسم به نیمه مجسم و در آخر، به مفاهیم ذهنی سیر می‌کند. 

آموزش ریاضی به کودک قبل از دبستان باید همراه با هنر باشد مبادا اینکه در آینده از ریاضی متنفر شود. در هنگام یاد دادن اعداد به کودکان ممکن است بار ها و بارها عصبانی و ناراحت شوید در این مواقع باید صبور باشید و فرزند خود را سرزنش نکنید در صورتیکه فرزند خود را ملامت کنید یعنی در واقع دارید راه یاد دادن را برای خودتان مشکل تر می کنید و همچنین راه یاد گرفتن را برای فرزندتان.

یادتان باشد برای یادگیری ریاضی عجله نداشته باشید. ریاضی یک کشف تدریجی است  و کودک اگر خودش این کشف را انجام دهد می‌تواند لذت زیادی از آن ببرد. هر زمان که می‌توانید چیزی در زندگی روزمره را با مفهوم ریاضی به کودک بیاموزید،‌ از این فرصت استفاده کنید. همه اینها می‌تواند به بهبود مهارت ریاضی کودک کمک کنید.  

#کودکان # ریاضی # آموزش 

 

 پست الکترونیکی

 

 شماره تماس

 

 آدرس پستی

 دسترسی سریع

 info@maherangroup.ir    02191015564    شهر شیراز، محله بلوار قدوسی غربی ، کوچه 3/1الف قدوسی غربی ، کوچه ((شهبازی فر)) ، پلاک 0 ، طبقه همکف
استعلام گواهی
نشریه داخلی

کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ می باشد .

صفحه نخست
گفتگوی زنده
ارتباط با مسئولین
آدرس پستی