خدمات ما

پرداخت هزینه مسابقات

ثبت نام مسابقات شهریه دوره ها

کلاس های تقویتی

نمایش مطالب شاخه مزایای آموزش به روش بازی



مزایای آموزش به کودکان به روش بازی 

 

بازی، فعالیتی غیر جدی و تفریحی و واکنشی است برای فرار از تنهایی که کودک یا حتی نوجوان از خود نشان می دهد. بازی، مختص یک دوره از زندگی نیست و برای افراد دارای سنین مختلف، ممکن است از مفهوم و اهمیت خاصی برخوردار باشد. مفهوم آلپورت یعنی فرد سالم، کسی که بتواند فعالانه کار کند، بازی کند و دوست بدارد. امروزه برنامه ریزی در زندگی کودکان پر رنگ تر از گذشته شده و جایی برای بازی و سپری کردن اوقات فراغت باقی نمانده است. از سویی، دانشمندان نیز از طریق مطالعات انجام شده درباره مغز و عملکرد آن، به این نتیجه رسیده ‌اند که دوران کودکی مهم‌ترین و حساس‌ ترین دوران زندگی یک انسان است؛ زیرا آمادگی ذهنی یک کودک برای یادگیری مسائل جدید، در این سن، بسیار بیش از بزرگ‌سالان است. با کاهش زمان بازی، کودکان مزایای عاطفی، اجتماعی، جسمی و شناختی این فرایند را از دست می دهند. در واقع بازی بر رشد عصب شناختی کودک تأثیری به سزا دارد. بازی مستقل (انفرادی) به کشف تخیلات کودک کمک می کند، به همین میزان  بازی با همسالان نیز بسیار مهم است. کودک در بازی با سایر همسالان از مزایای بسیاری بهره مند می شود و مهارت های ارزشمندی همچون اجتماعی شدن و حل اختلاف را می آموزد که آنها را تنها در زمان فراغت و بازی می توان یاد گرفت. اگر کودک زمانی برای بازی نداشته باشد با عواقبی منفی چون اضطراب و احساس ناراحتی دائمی رو به رو خواهد شد.نکته قابل توجه این است که فرزند شما همیشه به بازی احتیاج دارد و نباید او را با جملاتی مانند اینکه «دیگر بزرگ شده‌ای» از بازی کردن منع کرد.

بازی‌ ها انواع مختلفی دارند که بر اساس شیوه طراحی آنها دسته‌ بندی می‌شوند؛ بازی ‌های حرکتی، هیجانی، فکری و... که هر نوع از آنها در تقویت بخشی از توانایی‌های کودک موثر خواهند بود. تقویت قوای ذهنی و حرکتی، هماهنگی چشم با دست‌، تمرکز و تقویت حافظه، سرعت عمل و عکس‌العمل به موقع و... از جمله مهارت‌ هایی است که انواع بازی ‌ها می ‌توانند با خود به همراه بیاورند.

جالب است بدانید که بازی، نه تنها در تضاد با آموزش قرار ندارد بلکه در سیستم‌های آموزشی نوین به طور کلی می‌توان از بازی برای آموزش بهتر و موثرتر بهره برد. به عنوان مثال در گذشته تصور می‌شد که برای آموزش کودک، ایجاد یک فضای خشک و جدی می‌تواند باعث شود که ذهن او متمرکزتر شده و از بازیگوشی بپرهیزد و مطالب را بهتر بیاموزد اما در حقیقت استفاده از بازی در آموزش حروف الفبا، علوم و ریاضی یا هر موضوع علمی دیگری می‌ تواند اثری خوب در ایجاد جذابیت موضوع برای کودک و یادگیری او داشته باشد.بین بازی و سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز، رابطه معناداری وجود دارد. شکی نیست که کودکان از طریق بازی یاد می گیرند. برای کودک پیش دبستانی ممکن است هیچ فرقی بین آنچه که بزرگسالان آن را کار تلقی می کنند و بازی کودکان وجود نداشته باشد. کمک به پدر و مادر در کارهای خانه یا در باغ و باغچه برای کودک شکلی از یک بازی است که برای او، با بازی کردن با اسباب بازی ها و تفاوتی ندارد.

 بازی می تواند پشتیبانی نیرومند برای فعالیت باشد. این فرایند، کودکـان را در موقعیـت های گـوناگونی قرار می دهد تا با انواع رویداد ها آشنا شوند. بازی می تواند محرکی برای یادگیری اجتماعی باشد چنان که وقتـی عده ای بازی می کنند در می یابند که چه چیزی برای آنها خوشایند و چه چیزی نا خوشایند است. هر چه امکان بازی از طرقی چوندسترسی به وسایل بازی و عوامل طبیعی، بیشتر برای کودک فراهم شود و هرچه وسایل بیشتری برای دستکاری یا طراحی و نقاشی وجود داشته باشد، کودک، در مقایسه با کودکی که چنین امکانی نداشته است، با سرعت بیشتری یاد می گیرد و تعاملات اجتماعی گسترده تری می یابد. همچنین از قدرت هوشی بالاتری نیز برخوردار خواهد شد .

بر اساس یکی از انواع طبقه بندی، بازی ها به چهار دسته کارکردی، تخیلی، پذیرا و سازنده تقسیم می شوند. .بازی کارکردی یعنی مهارتی که تا حدی خام و ناپرورده است، مانند پای کوفتن، کف زدن و خندیدن.

بازی تخیلی در دومین سال زندگی کودک آغاز می شود و مستلزم خیال پردازی و رفتارهای خیالی است. در این دسته از بازیها، کودکان به خود یا اشیائی که با آنها بازی می کنند نقشی ویژه می دهن؛ یعنی کودک با عروسک به عنوان یک کودک واقعی رفتار می کند.

در بازی پذیرا، کودکان به گوش کردن داستان ها و یا تماشای کارتون ها تمایل دارند.

بازی سازنده، در پایان سال دوم زندگی، آغاز می شود. کودک در این دوره به چیدن مکعبها و خانه سازی و فعالیتهایی مانند آنها مشغول است و یا به نقاشی، بازی با گل، آب، شن، ماسه و عوامل طبیعی دیگر کشش پیدا می کند.

به این دسته، مورد پنجمی را نیز می توان افزود که به آن بازی همراه با مقررات می گویند. این بازی، در محیط کودکستان بیشتر انجام می شود.

در حال حاضر بازی به شکل اهرمی نیرومند برای یادگیری کودکان درآمده است؛ تا اندازه ای که مربیان هر جا که توانسته ‌اند آشنا کردن کودکان با خواندن و ریاضی یا درست‌نویسی را به صورت بازی درآورند، کودکان به انجام آن کارها عشق ورزیده اند و آنها را با شوق و ذوق انجام داده اند.

بسیاری از کاشفان و بزرگان جهان نیز کارهای خود را از طریق «بازی» دنبال می ‌کردند. قابلیت خلق افکار جدید، لذت بردن از آن و سعی در انجام کارهای دنیایی، مبنای توسعه تمدن ‌ها بوده است.خلاقیت در فراگیری بازی ‌ها، از نتایج کاملاً طبیعیِ نبوغ کودکان است. از طریق بازی، به گونه‌ ای خاص، امکانات مختلف جدید به ظهور می‌رسد. کودکان چیزهای تازه می‌ بینند، نقش‌های جدید بر عهده می‌ گیرند و احساس می‌ کنند که به مسیرهای نوینی راه یافته ‌اند که در فرهنگ و جامعه خود مورد استفاده قرار خواهند داد.بازی عاملی است برای رشد نیروهای خام و آماده‌ سازی آنها برای استفاده در زندگی. بازی فرآیند یادگیری را برای کودک، لذت‌ بخش می‌کند و به ارضای بسیاری از نیازهای اساسی و زیربنایی او منجر خواهد شد. اهمیت بازی در مباحث روان‌شناسی رشد تا حدی است که صاحب نظران آن را "تفکر کودک" نامیده ‌اند.

 





#کودک #بازی #ریاضی #آموزش #یادگیری # استپ_کیدز #stepkids ، نمایندگی استپ کیدز ، نمایندگی  step kids ، آموزش ریاضی به کودکان 3 تا 6 سال 

 

 

 پست الکترونیکی

 

 شماره تماس

 

 آدرس پستی

 دسترسی سریع

 info@stepkids.ir    36283894 ، 91012264    فارس ، شیراز ، میدان مطهری ، کوچه 32 ، سمت راست ، درب اول ، شماره تماس : 36283894 ، 91012264
استعلام گواهی
نشریه داخلی

کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ می باشد .

صفحه نخست
گفتگوی زنده
ارتباط با مسئولین
آدرس پستی
logo-samandehi