خدمات ما

پرداخت هزینه مسابقات

ثبت نام مسابقات جشنوراه های نوروزی

کلاس های تقویتی

آموزش اعداد از یک تا ده به کودکان ( 1398-11-24 )

ریاضی یکی از درس های آموزشی کودکان است که در دوران تحصیلی باید آن را یاد بگیرند. در درجه اول کودک شما باید با اعداد آشنا شود و شمارش را یاد بگیرد. برای این که کودک را تشویق کنید تا به راحتی شمارش اعداد را یاد بگیرد ، بهتر است با بازی و سرگرمی های مختلف به آنها آموزش دهید. کودک یادگیری شمارش را به طور ریتمیک (به صورت شعر و آهنگ) و در حین بازی بهتر فرا خواهد گرفت، پس بهتر است ابتدا شمارش را به صورت ریتمیک  آغاز کنیم. می توان تعدادی مهره روی میز جلوی کودک به صورت ردیف قرار داده و با زدن انگشت به آن ها شمارش ریتمیک را آغاز کنیم. یا با زدن ضربه به میز یا پریدن، دست زدن و یا انواع بازی های دیگر همزمان با کودک شروع به شمارش کنیم، .معمولاً کودکانی که از نظر کلامی در حد تک کلمه هستند هم می توانند شمردن اعداد به صورت ریتمیک را یاد بگیرند. اگر کودک مشکل کلامی دارد ابتدا تا 3، سپس تا 5 و سپس تا 10 را به او یاد می دهیم. اما معمولاً کودکان شمارش ریتمیک تا 10 را به سرعت یاد می گیرند. وقتی کودک شمارش تا 10 را به این صورت یاد گرفت، با انواع اشیای مختلف شمارش را تمرین می کنیم. اگر کودک تمرکز ضعیف تری دارد باید از سرنخ ها استفاده کنیم. می توانید دست کودک را گرفته و انگشت اشاره ی او را بر روی اشیا مورد نظر(مهره ها، قطعات اسباب بازی یکسان، گلوله، مدادها و...) که برای شمارش آماده کرده ایم قرار داده و همراه او بشماریم. ما ترجیح می دهیم که کودک در همان ابتدای کار توالی را رعایت کند. یعنی هیچ کدام از اشیا را جا نیندازد و به ترتیب بشمارد. برای تعمیم دهی بیشتر باید شمارش در جاهای مختلف، روی اشیای مختلف و از جهت های مختلف البته با رعایت توالی و ترتیب تمرین شود و همیشه تشویق ها و پاداش ها را به موقع و طی یک برنامه ی تشویقی مناسب ارائه می دهیم.

ما می توانیم در مورد آموزش عدد یک این گونه با کودک کار کنیم:

تو چند دماغ داری؟

تو چند زبان داری؟

تو چند سر داری؟

وسایلی را که فقط یک نمونه از آن داخل خانه یا پارک است را از کودک بخواهید نام ببرد. هنگام چیدن سفره از کودک بخواهید برای هر نفر یک بشقاب، قاشق و لیوان بگذار. 

داشتن دو دست، دو پا، دو گوش، دو چشم و...در بدن تصویر عدد 2 را در ذهن هر کسی حک کرده و کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. دو شی کاملاً شبیه هم (از نظر شکل، رنگ، اندازه و...) را جلوی کودک روی میز قرار داده و توجه کودک را به آن ها معطوف می کنیم. با انگشت روی اشیا زده و می شماریم 1، 2 و سپس به همراه کودک این عمل را تکرار می کنیم. پس از این که کودک آن را شمرد می پرسیم چند تا است؟ به او کمک می کنیم تا به پاسخ (2 تا) اشاره کند. معرفی عدد 2 را با اشیا مختلف، در مکان ها و زمان های مختلف انجام می دهیم تا کودک مفهوم عدد 2 را درک کند.

وقتی عدد 2 را به خوبی فرا گرفت با همین فرایند عدد 3 را آموزش می دهیم. در این هنگام دیگر عدد 2 را به کلی کنار گذاشته و فقط روی عدد 3 کار می کنیم و پس از یادگیری کامل کودک و اطمینان از تعمیم دهی اکنون عدد 2 و3 را به طور همزمان کار می کنیم. یعنی تعدادی شی را روی میز گذاشته و هر بار بدون یک توالی منظم و به طور تصادفی می خواهیم که 2یا 3 تا بدهد. سایر اعداد نیز به همین ترتیب آموزش می دهیم . 

همیشه برای شروع یک عدد جدید، باید از یادگیری موارد آسان تر قبلی مطمئن شویم. در غیر این صورت یادگیری کودک دچار مشکل خواهد شد.پس از اینکه مفهوم عدد را چه به صورت دادن عدد و چه به صورت پاسخ به پرسش «این چند تا است؟» تا حدود 10 آموزش دادیم می توانیم به صورت تصویری و دو بعدی آن را آموزش دهیم. هنگام استفاده از تصویر باز هم از اعداد پایین تر شروع می کنیم و به تدریج به اعداد بالاتر می رسیم. مثلاً از کودک می خواهیم در یک بشقاب یا روی یک درخت 3 تا گردی یا سیب بکشد و بالعکس یعنی تعداد مورد نظر را بشمارد و به ما بگوید. همیشه می توانیم از اشیا مورد علاقه ی کودک برای جذب او به آموزش مفهوم عدد استفاده کنیم. مثلاً برای کودکی که به ماشین علاقه دارد از تصویر ماشین استفاده کنیم؛ (در تصویر چند تا ماشین هست؟)

 برنامه ی تعمیم دهی آموزش مفهوم عدد بسیار مهم است، لذا باید به فرایند تعمیم دهی توجه لازم مبذول شود. 

روشهایی برای تقویت مهارتهای شمارش درکودکان

1)درباره اعداد سرود و شعر بخوانید.

2) از روی دستورالعمل و با کمک فرزندتان در اندازه‌گیری مواد کیک بپزید.

3) از کودکتان بخواهید الگوهای تکراری را دنبال کند و نقاشی کند.

4) هنگام عصرانه با بیسکویتها و مواد خوراکی بازی اعداد کنید.

5) کتاب بسازید و تصاویر را با کودک بشمارید.

6) به کودک اجازه دهید با پازلهای شکلی و آجره‌ها بازی کند و آنها را در جای مخصوص خود قرار دهد.

7) در محیط اطرافتان شکلهای هندسی مانند چهارگوش و دایره و... را به کودک نشان دهید و از او بخواهید اشکال را شناسایی کرده و بکشد.

8) از کودکتان بخواهید وسایل منزل را دسته‌بندی کرده و بشمارد.

9) از کودکتان بخواهید که به جای شما شماره تلفن کسی را که می‌خواهید به او زنگ بزنید، بگیرد.

10) به کودکتان یاد بدهید که در خیابان، تابلوهای تبلیغاتی و تابلوهای مغازه‌ها به دنبال اعداد بگردد.

11) نقطه بازی کنید به این شکل که از کودک بخواهید اعداد نوشته شده را به ترتیب با خط به هم وصل کند.

12) تا می‌توانید همه چیز را بشمارید. در اطراف کودک همه چیز آموزنده هستند، ماشینها، درختان، حتی نرده تختخوابش.

بنابراین بهتر است از دوران پیش از دبستان با او بازیهایی را تمرین کنید که مهارت درک حساب و شمارش را در او تقویت می‌کنند. نترسید حتی از دوران نوپایی می‌توانید به کودکتان کمک کنید که شمارش را یاد بگیرد و فرزند شما بسیار از این بازیها لذت خواهد برد. در این بازیها او یاد خواهد گرفت که چگونه اشیا را بر اساس رنگ، شکل و اندازه مرتب کند و بچیند. می‌تواند گروه‌ها و دسته‌بندی‌ها را یاد بگیرد و تا ده بشمارد. نگران نباشید، همچنین میتوانید با خیال راحت ، کودکان را به موسسات ریاضی بسپارید، که با آموزش هایی کاملا مفرح کودکان را با ریاضی آشنا می کنند.

 

 

 پست الکترونیکی

 

 شماره تماس

 

 آدرس پستی

 دسترسی سریع

 info@maherangroup.ir    02191015564    شهر شیراز، محله بلوار قدوسی غربی ، کوچه 3/1الف قدوسی غربی ، کوچه ((شهبازی فر)) ، پلاک 0 ، طبقه همکف
استعلام گواهی
نشریه داخلی

کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ می باشد .

صفحه نخست
گفتگوی زنده
ارتباط با مسئولین
آدرس پستی